czwartek, 8 stycznia 2015

Najlepsze książki wydane po 2000 roku - jak to ugryźć?



Jestem szperaczem internetowym. Uwielbiam wszelkie zestawienia, listy książek - najlepszych, ułożonych według tematu, grupy zawodowej, sytuacji życiowej. Dlatego kocham część książkową Buzzfeeda. Ostatnio znalazłam ciekawą infografikę o najlepszych powieściach ostatnich kilkunastu lat. Niby nic nowego, ale zostały one ułożone w sprytny algorytm. Oczywiście, jest to głównie literatura anglosaska, ale może i warto dorzucić polskie propozycje? Może znajdziecie coś dla siebie? 

Jeśli na Waszych blogach są recenzje tych tytułów - podzielcie się linkiem w komentarzu, a ja dorzucę do listy.


Thrillery
S. J. Watson - Zanim zasnę (Sonia Draga 2014)
Jodi Picoult - Dziewiętnaście minut (Prószyński i S-ka 2009)
Stieg Larsson - Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet (Czarna Owca 2008)

Tajemnica
Alice Sebold - Nostalgia anioła (Albatros 2010) moja recenzja
Diane Setterfield - Trzynasta opowieść (Amber 2006)

Rodzina
Emma Donoghue - Pokój (Sonia Draga 2011)
Jodi Picoult - Bez mojej zgody (Prószyński i S-ka 2009)
Kim Edwards - Córka opiekuna wspomnień (Videograf II 2007)
Vanessa Diffenbaugh - Sekretny język kwiatów (Świąt Książki 2011) moja recenzja

Fantasy/horror
Elizabeth Kostova - Historyk (Świat Książki 2006)

Suspens
Gillian Flynn - Zaginiona dziewczyna (Burda Publishing 2014)
Stephen King - Joyland (Prószyński i S-ka 2013)
Dam Brown - Kod da Vinci (Sonia Draga 2013)

Podróże w czasie
Audrey Niffenegger - Zaklęci w czasie (Nowa Proza 2009)
Stephen King - Dallas'63 (Prószyński i S-ka 2011)

Romans
Philippa Gregory - Kochanice króla (Książnica 2010)
Lisa See - Kwiat śniegu i sekretny wachlarz (Świat Książki 2012)


Czarne wizje przyszłości
Cormac McCarthy - Droga (Wydawnictwo Literackie 2008)
Margaret Atwood - Oryks i derkacz (Zysk i S-ka 2004)

Fantasy
Neil Gaiman - Amerykańscy bogowie
Kazuo Ishiguro - Nie opuszczaj mnie (Albatros 2011) moja recenzja

Tożsamość
Zadie Smith - Białe zęby (Znak 2002) moja recenzja
Junot Diaz - Krótki i niezwykły żywot Oscara Wao (Znak 2009)
Jhumpa Lahiri - Imiennik (Prószyński i S-ka 2007)

Realizm magiczny
Nicole Krauss - Historia miłości (Świat Książki 2009)
Jonathan Safran Foer - Strasznie głośno, niesamowicie blisko (WAB 2012)
Yann Martel - Życie Pi (Albatros 2013)
Jonathan Safran Foer - Wszystko jest iluminacją (WAB 2003)

Kryminał
Cormac McCarthy - To nie jest kraj dla starych ludzi (Wydawnictwo Literackie 2014)

Historia
Hilary Mantel - W komnatach Wolf Hall (Sonia Draga 2013)

Rodzina
Jonathan Franzen - Korekty (Świat Książki 2004) moja recenzja
Jeffrey Eugenides - Middlesex (Sonia Draga 2008)

Komiks
Michael Chabon - The amazing adventures of Kavalier & Clay (brak polskiego wydania)

W poszukiwaniu tajemnic 
Alan Bradley - Zatrute ciasteczko (Vesper 2010)
Ian McEwan - Pokuta (Albatros 2003)
Juan Gomez-Jurado - Emblemat zdrajcy (Sonia Draga 2011)
Carlos Ruiz Zafon - Cień wiatru (MUZA 2008) moja recenzja
Ann Patchett - Belcanto (Rebis 2008) moja recenzja
Mark Haddon - Dziwny przypadek psa nocną porą (Świat Książki 2004)
Chad Harbach - The Art of Fielding (brak polskiego wydania)

Odkrywanie nowych kultur 
Kathryn Stockett - Służące (Media Rodzina 2010) moja recenzja
Sue Monk Kidd - Sekretne życie pszczół (Albatros 2004)
Mary Ann Shaffer, Annie Barrows - Stowarzyszenie miłośników literatury i placka z kartoflanych obierek (Świat Książki 2010)
David Mitchell - Tysiąc jesienie Jacoba de Zoeta (MAG 2013)
Khaled Hosseini - Chłopiec z latawcem (Albatros 2010)
Khaled Hosseini - Tysiąc wspaniałych słońc (Albatros 2009)
Sara Gruen - Woda dla słoni (Rebis 2011)
Ken Follet - Upadek gigantów (Albatros 2010)

Światy wymyślone
George R.R. Martin - Taniec ze smokami (Zysk i S-ka 2011)
Ernest Cline - Player one (Amber 2012)
Deborah Harkness - Czarownica (Amber 2011)
David Mitchell - Atlas chmur (MAG 2012)
Susanna Clarke - Jonathan Strange i Pan Norrell (MAG 2013)
Patrick Rothfuss - Imię wiatru (Rebis 2008)
Haruki Murakami - Kafka nad morzem (MUZA 2007)
Ally Condie - Dobrani (Prószyński i S-ka 2011)


Dla dzieciaków i młodzieży
Cassandra Clare - Mechaniczny anioł (MAG 2013)
R.J. Palacio - Cud chłopak (Albatros 2014)
Rick Riordan - Złodziej pioruna (Galeria Książki 2010)
Jeff Kinney - Dziennik cwaniaczka (Nasza Księgarnia 2008)
Markus Zusak - Złodziejka książek (Nasza Księgarnia 2014)
Suzanne Collins - Igrzyska śmierci (Media Rodzina 2012)
Lemony Snicket - Seria niefortunnych wydarzeń: Przykry początek (Egmont 2002)
J. K. Rowling - Harry Potter i insygnia śmierci (Media Rodzina 2008)
Neil Gaiman - Koralina (MAG 2003)
Neil Gaiman - Księga cmentarna (MAG 2014)
Christoper Paolini - Eragon (MAG 2004)
Veronica Roth - Zbuntowana (Amber 2012)
Cassandra Clare - Miasto kości ( MAG 2013)
John Green - Gwiazd naszych wina (Bukowy Las 2014)
John Green - Szukając Alaski (Bukowy Las 2013)
Stephenie Meyer - Zmierzch (Wydawnictwo Dolnośląskie 2007)
Richelle Mead - Akademia Wampirów (Nasza Księgarnia 2014)


Nonfiction
Michael Pollan - W obronie jedzenia. Manifest wszystkożerców (MiND 2010)
Jeannette Walls - Szklany zamek (Remi 2013)
Dave Eggers - Wstrząsające dzieło kulawego geniusza (Zysk i S-ka 2010)
Tina Fey - Bossypants (brak polskiego wydania)
Augusten Burroughs - Biegając z nożyczkami (Sonia Draga 2007)
Eben Alexander - Dowód. Prawdziwa historia neurochirurga, który przekroczył granicę śmierci i odkrył Niebo (Znak Literanova 2013)
Greg Mortenson, David Oliver Relin - Trzy filiżanki herbata (Sonia Draga 2010)
Elizabeth Gilbert - Jedz, módl się, kochaj (Rebis 2007)
Malcolm Gladwell - Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian (Znak 2012)
Malcolm Gladwell - Błysk! Potęga przeczucia (Znak 2009)
Steven D. Levitt - Freakonomia. Świat od podszewki (Znak 2011)
Rebecca Skloot - Nieśmiertelne życie Henrietty Lacks (Sonia Draga 2011)
Marjane Satrapi - Persepolis (Post 2007)
David Sedaris - Zjem to, co ma na sobie (Znak 2006)
Randy Pausch - Ostatni wykład (Nowa Proza 2008)
Erik Larson - Diabeł w Białym Mieście (Sonia Draga 2014)
Mark R. Levin - The Liberty Amendments: Restoring the American Republic (brak polskiego wydania)
Eric Schlosser - Kraina Fast Foodów (Muza 2005)

Samopomoc
Susan Cain - Ciszej proszę ... (Laurum 2012)
Mitch Albom - Pięć osób, które spotykamy w niebie (Świat Książki 2008)
Brene Brown - Z wielką odwagą (Laurum 2013)
Patrick Lencioni - Pięć dysfunkcji pracy zespołowej (MT Biznes 2005)
Tom Rath - Strenghts finder 2.0 (brak polskiego wydania)
Sheryl Sandberg - Włącz się do gry (Sonia Draga 2013)
Jim Collins - Od dobrego do wielkiego (MT Biznes 2007)
Charles Duhigg - Siła nawyku (PWN 2013)

4 komentarze:

  1. naczytane.blogspot.com8 stycznia 2015 12:41

    O, to ja to sobie zapisuję i postaram się przeczytać z tej listy wszystko to, czego nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne i proste zestawienie, a ja mam satysfakcję, bo zadziwiająco wiele pozycji z list przeczytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli nie tylko ja tak mam, że moje listy "do przeczytania" niebezpiecznie puchną!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo spodobała mi się ta forma i postanowiłam wrzucić na blog uzupełniając o informacje o polskich wydaniach. Jak zawsze, motywuje mnie to do przeczytania kolejnych tytułów.

    OdpowiedzUsuń

.
.
Template developed by Confluent Forms LLC