niedziela, 26 lutego 2012

1001 książek, które musisz przeczytać przed śmiercią część 3 (lata 80. XX wieku)

I tak przyszedł czas na trzecią część zestawienia typu "must read". Zestawienie mocno subiektywne autorstwa Petera Boxalla. Dzisiaj zaprezentuję Wam książki, które zostały wydane (w oryginale) w latach 80. XX wieku.






KSIĄŻKI WYDANE W LATACH 1980 - 1989

















Płeć wiśni – Jeanette Winterson (Rebis 2002)
Księżycowy pałac – Paul Auster (Noir Sur Blanc 1997)
Billy Bathgate – E.L. Doctorow (PIW 1995)
Okruchy dnia – Kazuo Ishiguro (Prószyński i S-ka 1997)
Melancholia sprzeciwu – László Krasznahorkai (W.A.B. 2007)
The Temple of My Familiar – Alice Walker (brak polskiego wydania)
The Trick is to Keep Breathing – Janice Galloway (brak polskiego wydania)
Przepiórki w płatkach róży – Laura Esquivel (Zysk i S-ka 1999)

















Pola Londynu – Martin Amis (Czytelnik 1995)
Księga zeznań– John Banville (Świat Literacki 2001)
Kocie oko – Margaret Atwood (Zysk i S-ka 2003)
Wahadło Foucaulta – Umberto Eco (Noir Sur Blanc 2002)
The Beautiful Room is Empty – Edmund White (brak polskiego wydania)
Wittgenstein’s Mistress – David Markson (brak polskiego wydania)
Szatańskie wersety – Salman Rushdie (brak oficjalnego polskiego wydania)
The Swimming-Pool Library – Alan Hollinghurst (brak polskiego wydania)
Oskar i Lucynda– Peter Carey (Prószyński i S-ka 2000)
Libra – Don DeLillo (Noir Sur Blanc 2007)
















Gracz – Iain M. Banks (Prószyński i S-ka 2001)
Nervous Conditions – Tsitsi Dangarembga (brak polskiego wydania)
Długi mroczny podwieczorek dusz – Douglas Adams (Zysk i S-ka 1999)
Holistyczna agencja detektywistyczna Dirka Gentlyego – Douglas Adams (Zysk i S-ka 1999)
The Radiant Way – Margaret Drabble (brak polskiego wydania)
The Afternoon of a Writer – Peter Handle (brak polskiego wydania)
Czarna dalia – James Ellroy (C&T 2007)
Namiętność – Jeanette Winterson (Rebis 2009)
Gołąb – Patrick Süskind (Czytelnik 1992)
Dziecko w czasie – Ian McEwan (Albatros 2006)

















Cigarettes – Harry Mathews (brak polskiego wydania)
Ognisko próżności – Tom Wolfe (PIW 1996)
Trylogia nowojorska – Paul Auster (Rebis 2006)
World’s End – T. Coraghessan Boyle (brak polskiego wydania)
Enigma of Arrival – V.S. Naipaul (brak polskiego wydania)
The Taebek Mountains – Jo Jung-rae (brak polskiego wydania)
Umiłowana – Toni Morrison (Znak 2007)
Anagrams – Lorrie Moore (brak polskiego wydania)
Matigari – Ngugi Wa Thiong’o (brak polskiego wydania)
Marya – Joyce Carol Oates (brak polskiego wydania)

















Strażnicy – Alan Moore, Dave Gibbons (Egmont 2003)
Stare diabły – Kingsley Amis (Rebis 1996)
Zapomniany język żurawi – David Leavitt (Alfa 1996)
Malarz świata ułudy – Kazuo Ishiguro (Prószyński i S-ka 2000)
Wymazywanie. Rozpad – Thomas Bernhard (W.A.B. 2004)
Foe – J.M. Coetzee (Znak 2007)
Pogrążeni i ocaleni – Primo Levi (Wyd. Literackie 2007)
Reasons to Live – Amy Hempel (brak polskiego wydania)
Upadek ślepców – Gert Hofmann (PIW 2005)
















Nie tylko pomarańcze – Jeanette Winterson (Rebis 2000)
Regulamin tłoczni win – John Irving (Prószyński i S-ka 2006)
Mag – John Fowles (Zysk i S-ka 2006)
Less Than Zero – Bret Easton Ellis (brak polskiego wydania)
Kontakt – Carl Sagan (Zysk i S-ka 1997)
Opowieść podręcznej – Margaret Atwood (Znak 2006)
Pachnidło – Patrick Süskind (Świat Książki 2006)
Dawni Mistrzowie: Komedia – Thomas Bernhard (Czytelnik 2005)
Biały szum – Don DeLillo (Rebis 1997)
Pedał – William Burroughs (Phantom Press 1993)

















Hawksmoor – Peter Ackroyd (Zysk i S-ka 2004)
Legenda – David Gemmell (Zysk i S-ka 1996)
Słownik chazarski: Powieść leksykon w stu tysiącach słów – Milorad Pavić (Tchu Dom Wydawniczy 2004)
The Bus Conductor Hines – James Kelman (brak polskiego wydania)
Rok śmierci Ricarda Reisa – José Saramago (Rebis 2010)
Kochanek – Marguerite Duras (Znak 2007)
Imperium słońca – J.G. Ballard (Książnica 2006)
Fabryka os – Iain Banks (Prószyński i S-ka 1997)
Wieczory cyrkowe – Angela Carter (Czytelnik 1993)
Nieznośna lekkość bytu – Milan Kundera (PIW 2009)
















Blood and Guts in High School – Kathy Acker (brak polskiego wydania)
Neuromancer – William Gibson (Książnica 2009)
Papuga Flauberta – Julian Barnes (Czytelnik 1992)
Forsa– Martin Amis (Czytelnik 1995)
Wstyd – Salman Rushdie (Rebis 2000)
Worstward Ho – Samuel Beckett (brak polskiego wydania)
Fools of Fortune – William Trevor (brak polskiego wydania)
La Brava – Elmore Leonard (brak polskiego wydania)
Kraina wód – Graham Swift (Prószyński i S-ka 1998)
Życie i czasy Michaela K. – J.M. Coetzee (Znak 2010)

















The Diary of Jane Somers – Doris Lessing (brak polskiego wydania)
Pianistka – Elfriede Jelinek (W.A.B. 2004)
Cały smutek Belgii – Hugo Claus (PIW 1994)
If Not Now, When? – Primo Levi (brak polskiego wydania)
Zuch – Edmund White (PIW 1998)
Kolor purpury – Alice Walker (Prószyński I S-ka 2011)
Bratanek Wittgensteina – Thomas Bernhard (Oficyna Literacka 1997)
Pejzaż w kolorze sepii – Kazuo Ishiguro (Albatros 2009)
Lista Schindlera – Thomas Keneally (Prószyński i S-ka 2008)
Dom duchów – Isabel Allende (MUZA 1996)
















The Newton Letter – John Banville (brak polskiego wydania)
Na czarnym wzgórzu – Bruce Chatwin (Świat Książki 2010)
Beton – Thomas Bernhard (Atut 2001)
Nazwy – Don DeLillo (Noir Sur Blanc 2012)
Jesteś bogaty, Króliku – John Updike (Phantom Press 1993)
Lanark: A Life in Four Books – Alasdair Gray (brak polskiego wydania)
Ukojenie – Ian McEwan (Albatros 2008)
July’s People – Nadine Gordimer (brak polskiego wydania)
Summer in Baden-Baden – Leonid Tsypkin (brak polskiego wydania)
Krew za krew – Ismail Kadare (Czytelnik 1988)

















Czekając na barbarzyńców – J.M. Coetzee (ZNAK 2003)
Dzieci północy – Salman Rushdie (REBIS 2008)
Rytuały morza – William Golding (Amber 2001)
Następna historia; Rytuały – Cees Nooteboom (PIW 1999)
Sprzysiężenie głupców – John Kennedy Toole (Zysk i S-ka 2001)
City Primeval – Elmore Leonard (brak polskiego wydania)
Imię róży – Umberto Eco (Noir Sur Blanc 2009)
Księga śmiechu I zapomnienia – Milan Kundera (PIW 2009)
Ludzie Smileya – John Le Carré (AMBER 1999)


POZOSTAŁE CZĘŚCI ZESTAWIENIA:



11 komentarzy:

  1. Czytałam 8 z tej listy, uff , nie jest tragicznie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta część najciekawsza, chociaż przez Eco raczej bym nie przebrnęła :) Przeczytałam "Baudolino" czy jak to się pisze i starczy mi na wieki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak patrząc na to zestawienie czuje się strasznie głupio. W sumie czytam i wydaje mi się całkiem sporo a jednak większości tych pozycji nawet nie to że nie czytałam a nawet nie kojarzę :/ Nie wiem kiedy ja nadrobię te zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  4. cholera słabo ze mną :) Niby czytam dużo, ale z tej listy to mogę na palcach jednej ręki policzyć ilość książek które przeczytałam (+kilka filmów na podstawie książek). pocieszające jest to, że część nie była wydana w Polsce więc mam wymówkę

    OdpowiedzUsuń
  5. @Agnesto - im głębiej w przeszłość, w tym i u mnie więcej przeczytanych :)
    @Książkozaur - zaczynam przekonywać się do stwierdzenia, że książki muszą dojrzeć i dlatego i ja na tę część spojrzałam dużo łaskawszym okiem. Co do Eco, "Imię róży" bardzo mi się spodobało, ale trudno jest mi się określić co do pozostałych powieści. Poznałam go też od naukowej - semiotycznej strony i ... potrafi wycisnąć z czytelnika siódme poty.
    @barwinka - nie czuj się ani trochę! Ustaliliśmy już przy poprzednich częściach, że lista jest mocno umowna, a czytanie ma sprawiać przyjemność, a nie być wyścigiem do kolejnych pozycji. Jednak - taka lista może być ciekawą sugestią.
    @książkoholiczka - mam bardzo podobne odczucie. Im więcej czytam, tym więcej dostrzegam książek nieprzeczytanych. I spirala się nakręca :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli o Eco chodzi to "Imię Róży" jest świetne, "Baudolino" specyficzne - trzeba wpaść na to, w jaki sposób to czytać, żeby z niego czerpać przyjemność :-) Z jego powieści czytałam jeszcze "Wyspę dnia poprzedniego" i to chyba jest najsłabsza pozycja, a "Wahadło" było nieco przedobrzone jak dla mnie, chociaż pomysł ciekawy.

    Ogólnie z tych zestawień za każdym razem znajduję kilka tytułów, które już czytałam i kilka takich, które i tak miałam na listach do przeczytania :-) na pozostałe nie będę się silić - nie mam ambicji przeczytać wszystkiego, co ktoś uznaje za warte czytania, kierując się swoimi gustami od jakiegoś czasu naprawdę rzadko zdarza mi się pomylić przy wyborze książki :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. @Karodziejka - jak najbardziej uznaję i pochwalam poszukiwanie książek na własną rękę. To spora satysfakcja znaleźć coś samemu i trafić w gust, odkryć coś dla siebie :) Te listy zawsze będą miały charakter subiektywny i części przypadną do gustu, a przez pozostałych będą krytykowane. Na szczęście (całe i kompletne!) mamy wygodę wyboru :) A Tobie bardzo dziękuję za głos w dyskusji :)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Okruchy dnia" - calkiem dobre, ale czy TRZEBA je przeczytac, to bym sie zastanawiala... ja im mimo wszystko dalam 4,5.

    "Melancholia sprzeciwu" - genialna ksiazka, chociaz dosc trudna. Ale jak juz sie zalapie rytm czytania, to nie mozna sie nie zachwycic.

    "Modlitwa za Owena" - przyzwoita, dla mnie na 4 - ale tez, czy trzeba?

    "Kocie oko" - wstrzasajaca, na pewno warto.

    "Wahadlo Foucaulta" - straszna ksiazka, bosz, jak sie nad nia meczylam ;-)))). Nie wiem, czy trzeba, ale w sumie mozna, jako ciekawostke ;-)).

    "Szatanskie wersety" - genialna i zakrecona, musze sobie koniecznie powtorzyc, bo czytalam wieki temu.

    "Zapomniany jezyk zurawi" - spokojna proza, nic odkrywczego, mysle, ze niekoniecznie trzeba.

    "Foe" - meczaca ksiazka, porzucilam.

    "Milosc w czasach zarazy" - piekna, warto.

    "Regulamin tloczni win" - dobra, ale czy trzeba przeczytac, to bym dyskutowala ;-)).

    "Mag" - obowiazkowo trzeba! ;-))))

    "Opowiesc podrecznej" - jedyna ksiazka Atwood, ktora walnelam o sciane i nie skonczylam, ale czytalam duzo zachwytow, wiec moze i warto ;-)).

    "Pachnidlo" - ha, warto ;-)). Zadne arcydzielo, ale naprawde frapujaca powiesc ;-).

    "Nieznosna lekkosc bytu" - dla mnie bez zachwytow, ale ksiazka juz kultowa, wiec warto, no i film naprawde bdb.

    "Wstyd" - czytalam i dalam tej ksiazce 4, ale za nic nie moge sobie jej przypomniec ;-))

    "Kraina wod" - czytalam wieki temu i dalam jej 3, jakos nie zapisala mi sie szczegolnie w pamieci...

    "Zycie i czasy Michaela K" - dalam tej ksiazce 1 i porzucilam, wiec musiala wzbudzic we mnie skrajnie negatywne emocje ;-)))).

    "Dom duchow" - calkiem przyjemne, ale czy trzeba... na pewno mozna :-)

    "Dzieci polnocy" - przyzwoite, mozna.

    "Imie rozy" - rewelacyjne, trzeba!

    20 za mna, niezle w tej czesci ;-))).
    Reszte na pewno postaram sie przeczytac :-).

    OdpowiedzUsuń
  9. @czas-odnaleziony - dla mnie "Modlitwa za Owena" była czymś naprawdę dużym. Uwielbiam Irvinga, ot co!
    "Imię róży" czytałam dawno temu, ale zrobiła na mnie ogromne wrażenie. "Pachnidło" - dokładnie tak, jak piszesz - frapująca i zaskakująca.
    "Pianistka" Jelinek- czytałam jako 19-latka i byłam w szoku. Ciężkie, mocne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja calego Irvinga pochlonelam we wczesnej mlodosci i teraz z perpektywy czasu jakos nie potrafie go w pelni docenic - ale nie wykluczam, ze jest bdb.

    A "Pianistka" wlasnie stoi u mnie na polce z ksiazkami do przeczytania - chyba bede musiala sie za nia zabrac :-).

    OdpowiedzUsuń
  11. "Pianistka" była dla mnie ciężkim kalibrem, ale byłam wtedy młodym, nieopierzonym dziewczęciem. Może teraz, z nieco bardziej kobiecej perspektywy odebrałabym ją inaczej. Proza surowa, mocna, dosadna, bezkompromisowa - tak ją zapamiętałam. I nie mam odwagi wrócić do czegokolwiek autorstwa Jelinek. A może warto byłoby się z tym zmierzyć ...

    OdpowiedzUsuń

.
.
Template developed by Confluent Forms LLC